Rekrytering för både kunden, kandidaten och konsulten - med Anders Bolin

Ett samarbete mellan kund och rekryteringsföretag är mer än bara sökandet efter en lämplig kandidat för en vakant tjänst, det handlar även om det mänskliga mötet och möjligheten att göra tre parter nöjda i processen.


Att jobba som rekryteringskonsult innebär att träffa många olika människor och att hjälpa kunden att utveckla sitt företag, sin organisation, eller avdelning genom att finna kompetenta nya medarbetare. Charmen med rekrytering är att konsulten ofta tar del av kundens organisation och därmed får en inblick i verksamheten. Det är först då som det blir möjligt att vara med och lösa eventuella problem genom att finna rätt kompetens åt dem. "Lyssna på kunden och förstå. Se till att bli en del av kundens organisation i samband med rekryteringsuppdraget", tipsar Anders.

 

Rekryteringskonsult Anders Bolin är ekonom och har en bakgrund inom försäljning och säljledning och valde 2006 att börja arbeta som rekryteringskonsult, efter att ha jobbat en kort period i slutet av 90-talet med det samma.






 

Anders menar på att det dels krävs ett grundligt förarbete tillsammans med kunden där man går igenom tjänsten och dess möjligheter samt utmaningar. Man utformar en kravprofil för att veta vad det är man ska söka efter. "Att våga utmana, både uppdragsgivare och kandidat, är också viktigt. Ta inte allt för givet utan ställ den extra, lite obekväma, frågan.

Att hålla det man lovar kunden beträffande leveranstider är viktigt för att få ett fortsatt förtroende", säger Anders.


När ett uppdrag är klart har vi tre lyckliga parter; uppdragsgivaren, som fått en ny kompetent medarbetare, den som fått jobbet, som får en ny utveckling hos en ny intressant arbetsgivare och konsulten, som löst allt.


Rekrytering i förändring

Att använda sig av en rekryteringsbyrå är fördelaktigt då kunden får hjälp av experter samtidigt som fokuset kan ligga kvar på kärnverksamheten. De kandidater som söker tjänsten får dessutom en professionell behandling och i helhet spar alla parter mer tid.


"Att searcha är numera en förutsättning för att lyckas", säger Anders. Det gäller de flesta tjänster och görs med fördel parallellt med annonsering via sociala medier. Även headhunting är effektivt för att nå ut till potentiella kandidater och innebär att konsulten har fått tips på namn från uppdragsgivaren eller folk i sitt nätverk.


Men rekryteringen förändras ständigt. I och med pandemin har processen redan börjat effektiviseras. Idag sker möten digitalt med både kund och kandidat, något som troligtvis kommer att fortsätta. Allt går snabbare nu jämfört med för fem – tio år sedan. Sociala medier, framför allt LinkedIn, ersätter alltmer jobbannonserna. Även intervjuer sker nu digitalt i allt större utsträckning över Teams och Zoom. "Jag ser en trend att allt fler, lite större, företag anställer rekryterare som arbetar endast för dem. Samtidigt går allt mycket snabbare via digitala processer och möten", säger Anders.


Anders tips till jobbsökare!

  • Ha koll på de rekryteringsföretag som arbetar med de tjänster du är intresserad av

  • Leta efter tjänster, som passar dig, på olika plattformar

  • Skriv ett bra och korrekt CV

  • Skriv ett kort personligt brev, ca ½ sida, där det står varför du söker just det jobbet och vad du kan tillföra




37 visningar0 kommentarer

Senaste inlägg

Visa alla